馃搮
Kalendarz
Premier

youtube [#168] Created with Sketch.
Cover Image

Relacja z Digital Dragons 2025

Maj 23, 2025 - Czas czytania: 9 minut

Cze艣膰!聽

Mia艂o by膰 luksusowo, spotkaniowo i we wszystkie dni, 偶ycie jednak mia艂o inne plany i uda艂o si臋 tylko dzie艅 z groszem. A jednak jest o czym pisa膰. Zapraszam na relacj臋 mojego pobytu w Krakowie i udzia艂u w konferencji Digital Dragons 2025. Dzi臋kuj臋 bardzo organizatorom za akredytacj臋! W relacji skupi臋 si臋 g艂贸wnie na polskich grach tam obecnych.

Pocz膮tek i rozgrzewka

Krak贸w przywita艂 pochmurn膮, zbieraj膮c膮 si臋 na deszcz pogod膮, ale niezra偶ony tym, po roz艂adowaniu grat贸w i posi艂ku ruszy艂em w towarzystwie 艁ukasza Drozda aka "Simplex z podcastu MKwadrat na miejsce zbi贸rki. A tam jak zwykle kolejka:

I bydgoski akcent. Jak on tam wjecha艂? Mo偶na tu parkowa膰? Tak wiele pyta艅 bez odpowiedzi... Wszystko jednak posz艂o sprawnie i w chwila moment byli艣my ju偶 w 艣rodku imprezy pt. Badge pickup, kt贸rej gospodarzem by艂o Reality Games. W 艣rodku do wyboru do艣膰 sporo ludzi albo wyj艣cie na dawny peron, wybrali艣my to drugie.聽

Po kilku godzinach gadania i dyskusji, postanowili艣my ruszy膰 na miasto wraz z reszt膮 ludk贸w i ten czas zostawiam dla siebie. :-)聽

Dzie艅 2 - wyk艂ad i gry

Przechodzimy do mi臋ska. Punkt dziesi膮ta odby艂 si臋 wyk艂ad o tym, jak przez te 20 lat World of Warcraft radzi艂 sobie z oczekiwaniami graczy, w roli g艂贸wnej Ion Hazzikostas.

Powiem szczerze, ciekawie by艂o pos艂ucha膰 cz艂owieka opowiadaj膮cego o grze, w kt贸rej sp臋dzi艂em k臋s czasu, ale wiele si臋 nie dowiedzia艂em nowego. Przynajmniej mi臋dzy s艂owami przyzna艂, 偶e w Shadowlandsach skaszanili spraw臋.聽


Dobra, tyle 艂a偶enia, pora na gierki

Zaraz po wyk艂adzie przyszed艂 czas na to, na czym mi najbardziej zale偶a艂o - gierki. Nie zagra艂em we wszystko w co chcia艂em, w wielu przypadkach tylko s艂ucha艂em, ale co艣 tam si臋 uda艂o poklika膰. Opowiem Wam o tym, co mi si臋 podoba艂o, a na ko艅cu znajdziecie pe艂n膮 list臋 tych, kt贸re znalaz艂em.聽

Zacznijmy jednak od organizacji. Ostatni raz by艂em na DD dwa lata temu i w tym roku stragany wygl膮da艂y o niebo lepiej, bo by艂y lepiej odseparowane, ka偶dy mia艂 miejsce na te dwa krzes艂a i nie by艂y totalnie obok siebie tylko pod lekkim k膮tem, co troch臋 mniej rozprasza艂o. Zabrak艂o mi tylko jakiego艣 oznaczenia sk膮d s膮 dani tw贸rcy, 偶eby 艂atwiej by艂o si臋 nastawi膰 po jakiemu gada膰, a i mi u艂atwi艂oby robot臋. :) Niekt贸re banery te偶 by艂y tak skonstruowane, 偶e ci臋偶ko by艂o wywnioskowa膰, co jest tytu艂em. Og贸lnie jednak by艂o sympatycznie i sz艂o si臋 przemieszcza膰 na luzie mi臋dzy stoiskami.聽

Pogadajmy na pocz膮tek o grach, o kt贸rych mogli艣cie ju偶 kiedy艣 poczyta膰 tutaj. :-)

Be My Horde jak zawsze przyci膮ga艂o mas臋 ludzi, znowu dzielnie i szczeg贸艂owo opowiada艂 o niej Micha艂 Chwistek i natkn膮艂em si臋 tam na redaktora Filipa Chrzuszcza (na zdj臋ciu) kiedy niszczy艂 kolejne fale wie艣niak贸w. Gra ma niebawem dosta膰 patch z kolejnym levelem (piek艂o), b臋dzie okazja znowu odpali膰 na Decku.

Deep Sleep: Labyrinth of the Forsaken, czyli kolejna cz臋艣膰 serii horrorowych klikade艂 autorstwa Mateusz Sokalszczuka, znanego jak scriptwelder. Tutaj tylko popatrzy艂em troch臋 czasu, nawet nie zd膮偶y艂em zagada膰, ale mam wra偶enie, 偶e gr臋 ju偶 od kilku lat widz臋 na kolejnych targach. Czas wyda膰. :)

Raczej niewiele jest gier w Polsce, kt贸re s膮 d艂u偶ej ca艂y czas w produkcji od Witchcrafter: Empire Legends, za kt贸rym stoi pan Pawe艂 Jarosz. Ma to by膰 metroidvania z naciskiem na wahlowanie czarami - tak w telegraficznym skr贸cie. Mam wra偶enie, 偶e jest ju偶 bli偶ej jak dalej. R贸wnie偶 nie zagra艂em i nie uda艂o mi si臋 zasta膰 tw贸rcy na stoisku jak mia艂em akurat ten moment - musieli艣my si臋 min膮膰 po prostu.聽

Uda艂o si臋 za to pos艂ucha膰 wi臋cej o grze Verho od Kasur Games, czyli takim stylizowanym na lata 90 dungeon crawlerem. Z tego, co zrozumia艂em gra ma by膰 w og贸le takim a'la soulslikiem i ca艂o艣膰 zabawy ma zaj膮膰 nawet kilka godzin. Rozmach niez艂y. Demo ju偶 gra艂em wcze艣niej wi臋c nawet nie siada艂em, ale uda艂o si臋 zrobi膰 zdj臋cie w masce - jednym z gad偶et贸w na stoisku i og贸lnie wyr贸偶nik贸w gry.

I na koniec gra, dla kt贸rej jecha艂em p贸艂 roku temu na PGA - Arms of God, czyli survivorlajkowy rogalik od Dark Jay Studio, kt贸ry w og贸le otrzyma艂 nagrod臋 za 3. miejsce w konkursie Indie Dragons Awards, gratulacje! Zdj臋cie
殴r贸d艂o: X: @Digital_Dragons

No to teraz gierki, kt贸re mia艂em na radarze, ale wywar艂y na mnie pozytywne wra偶enie:聽

Ecumene Aztec - kiedy艣 nazywany "Polskim Assassins Creedem" w azteckich klimatach, teraz poszed艂 mam wra偶enie bardziej w akcj臋 (chocia偶 assasyny te偶 takie s膮 ju偶 teraz w sumie). Gr臋 kojarzy艂em g艂贸wnie z "afery" sprzed dw贸ch lat, gdzie pono膰 wkurzyli i radyka艂贸w hiszpa艅skich (bo mo偶na zabija膰 konkwistador贸w) i jak si臋 im tw贸rcy ugi臋li to drug膮 stron臋, 偶e s艂abo jest mordowa膰 Aztek贸w. Od tego czasu du偶o si臋 zmieni艂o, a 偶e gra powstaje to wiedzia艂em od jakiego艣 czasu. I my艣l臋, 偶e idzie to w dobr膮 stron臋, jest ju偶 przyjemnie, chocia偶 czu膰, 偶e przyda艂oby si臋 tutaj troch臋 kasy na dopieszczenie. Wra偶enie bardzo pozytywne po sobie zostawi艂a i b臋d臋 dalej 艣ledzi艂 rozw贸j.聽


Just a Die - to by艂 jeden z hicior贸w poprzedniego PGA jak dla mnie. Gierka to rogalik, te偶 troch臋 survivroslajkowy gdzie walczymy... kostk膮 do gry! Mamy tutaj losowo generowane poziomy, karty z "czarami" i mn贸stwo ich kombinacji. A do tego bardzo zaanga偶owanych tw贸rc贸w, co by艂o wida膰 w okolicach stoiska. :) O grze mogli艣cie te偶 s艂ysze膰 gdy niejaki Borys Nie艣pielak w jednym z odcink贸w podcastu, kt贸ry wsp贸艂prowadzi o niej wspomnia艂.


Turbo Bullets - to ju偶 mi si臋 chyba zawsze b臋dzie kojarzy膰 z tym, 偶e sp臋dzi艂em kiedy艣 p贸艂 wieczora uparcie szukaj膮c czy studio jest polskie, po czym na drugi dzie艅 by艂 post na jednej z grup na Facebook o niej. Ale wracaj膮c, jest to 艣ciga艂ko-rozwalanka, gdzie uzbrojonymi po z臋by autami musimy wygra膰 wy艣cig. Troch臋 takie przeniesienie filmu Death Race do gierkowa. Ju偶 w tym stanie, z tego co zauwa偶y艂em (nie zagra艂em) wygl膮da to sympatycznie.聽

War Mechanic聽- to jest ciekawa sprawa, bo po projektach dla IPNu (Gra Szyfr贸w, Lotnicy) sopockie Chronospace rzuca si臋 na w艂asn膮, du偶o wi臋ksz膮 gr臋. I wygl膮da to naprawd臋 dobrze. W grze II wojna 艣wiatowa nie sko艅czy艂a si臋 upadkiem III rzeszy, a my jako tytu艂owy mechanik mamy za zadanie zbieranie materia艂贸w i napraw臋 takich retrofuturystycznych pojazd贸w. Napracowanie wida膰 szczeg贸lnie w cutscenach, w samej grze te偶, chocia偶 tutaj zauwa偶alny by艂 screen tearing. Mam nadziej臋, 偶e studio zainwestuje w wi臋kszy rozg艂os, bo gra moim zdaniem na to zas艂uguje.

I jeszcze gry, kt贸re pozna艂em na tegorocznym Digital Dragons.

Turbo Liar: Rust & Fast - po polsku Mitoman, to jedna z tych gier "bekowych". Osadzona w latach 70 i 80 w Bielsku-Bia艂ej 艣ciga艂ka, gdzie 艣migamy sobie klasykami, jako retrospekcja historii opowiadanej przy wigilijnym wieczorze wiele lat p贸藕niej. Abstrakcyjny humor gwarantowany.聽


XYZ - to jest to co lubi臋 w grach, chaos i rozwa艂ka. Gra to nastawiony na agresywne parcie do przodu slasher z manipulacj膮 perspektyw膮 i grawitacj膮, plus rytmiczna muzyka w tle. Pomys艂 doceni艂o te偶 jury Indie Dragons daj膮c tytu艂owi drugie miejsce.聽

Zdj臋cie
殴r贸d艂o: X: @Digital_Dragons

Wandering Monolith: Rogue TD - to dzie艂o niegooglowalnego studia Progress_Check i do艣膰 klasyczny tower defense. Na pierwszy rzut oka mo偶e nie wygl膮da zach臋caj膮co, ale naprawd臋 przyjemnie si臋 gra. Wcielamy si臋 w tytu艂owy w臋druj膮cy monolit, kt贸ry spada zawsze z nieba i przy pomocy swoich pomocnik贸w musi podbi膰 kolejne poziomy (艣wiaty).聽


Sporo tego by艂o, tutaj macie pe艂n膮, alfabetyczn膮 list臋 wraz z linkami (je艣li s膮):

AbstractPunk
https://store.steampowered.com/app/3289450/AbstractPunk/

Arms of God
https://store.steampowered.com/app/3100310/Arms_of_God/

Be My Horde
https://store.steampowered.com/app/2499520/Be_My_Horde/

Bumpkin and Sprout
https://store.steampowered.com/app/2611600/Bumpkin_and_Sprout/

Campus Life
https://store.steampowered.com/app/2103090/Campus_Life/

Cooking Simulator 2: Better Together - chyba tylko do poogl膮dania
https://store.steampowered.com/app/2455360/Cooking_Simulator_2_Better_Together/

Cosminers
https://store.steampowered.com/app/1690100/Cosminers/

Deep Sleep: Labyrinth of the Forsaken
https://store.steampowered.com/app/1868360/Deep_Sleep_Labyrinth_of_the_Forsaken/

Ecumene Aztec
https://store.steampowered.com/app/2383240/Ecumene_Aztec/

Hardkorowy Cyrk
https://store.steampowered.com/app/3308330/Hardkorowy_Cyrk/

Honeycomb: The World Beyond
https://store.steampowered.com/app/1510440/Honeycomb_The_World_Beyond/

House Fighters: Total Mess
https://store.steampowered.com/app/2936430/House_Fighters_Total_Mess/

Just a Die
https://store.steampowered.com/app/2987810/Just_a_Die/

Krampus
https://snowray.itch.io/krampus

Nightmare Frontier
https://store.steampowered.com/app/3310950/Nightmare_Frontier/

Poof! Cleaning Services
https://store.steampowered.com/app/3577020/Poof_Cleaning_Services/

Sheeple
https://store.steampowered.com/app/2921480/Sheeple/

Space Misfits

System Breakdown
https://store.steampowered.com/app/3300050/System_Breakdown/

TerraStorm
https://store.steampowered.com/app/2543930/TerraStorm/

Tomorrow MMO
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ragequitgames.tomorrow

Turbo Bullets
https://store.steampowered.com/app/3022370/Turbo_Bullets/

Turbo Liar: Rust & Fast
https://store.steampowered.com/app/3633880/Turbo_Liar_Rust__Fast/

Verho
https://store.steampowered.com/app/3017330/Verho/

Wandering Monolith: Rogue TD
https://store.steampowered.com/app/2911760/Wandering_Monolith_Rogue_TD/

War Mechanic
https://store.steampowered.com/app/2861090/War_Mechanic/

Witchcrafter: Empire Legends
https://store.steampowered.com/app/1374370/Witchcrafter_Empire_Legends/

XYZ
https://screentearstudios.itch.io/

Og贸lnie sporo by艂o gier, kt贸re ju偶 widzia艂em na festynach i pokazach i chyba tutaj mo偶na by si臋 skupi膰 bardziej na promocji w sieci, ale cieszy 偶e sporo znalaz艂em, a to, co ju偶 zna艂em pokaza艂o si臋 od bardziej szczeg贸艂owej strony. Je艣li kogo艣 pomin膮艂em, to prosz臋 o kontakt.

Podsumowanie

To co widzia艂em organizacyjnie wygl膮da艂o bardzo dobrze, od pocz膮tku do ko艅ca wiedzia艂em gdzie i艣膰 i co robi膰, stoiska wygl膮da艂y porz膮dnie, wyk艂ad zacz膮艂 si臋 o czasie, kolejka do odbioru identyfikatora posz艂a sprawnie. Towarzystwo dopisa艂o, u艣cisn膮艂em par臋 grab ludzi, kt贸rych zna艂o si臋 tylko z sieci. Mam wra偶enie jednak, 偶e by艂o troch臋 skromniej i oby to nie by艂 z艂y zwiastun. 呕a艂uj臋, 偶e nie odby艂o si臋 kilka spotka艅, jakie chcia艂em odby膰, ale mam nadziej臋, 偶e co si臋 odwlecze to nie uciecze. To by艂y udane Dragonsy dla mnie mimo wszystko i b臋d臋 je dobrze wspomina艂. Adios!

Wszelkie prawa zastrze偶one 2025 | Polityka prywatno艣ci